گزارش راه پیمائی طالقان به تنکابن و صعود قله گردونه کوه 4400 متر

بنابراین با راننده یک وانت صحبت شد و مسیر پراچان تا معدن را با وانت طی نمودیم. ساعت 9:45 از محل معدن به سمت دمچه در مسیر پاکوب به راه افتادیم. مسیر ابتدا در کنار رودخانه ادامه داشته و پس از عبور از یک رودخانه در سمت چپ ، از کنار رودخانه جدا شده و بر روی یال کوه قرار می گیرد. پس از طی حدود یک ساعت بر روی یال به دروازه سنگی می رسیم که از عجایب و نقاط دیدنی منطقه طالقان می باشد. پس از گرفتن عکس دوباره بر روی یال به راه افتادیم. مسیر از کنار رودخانه تا بالای یال دارای شیب بیشتری نسبت به سایر نقاط مسیر تا دمچه است. پس از رسیدن به بالای یال که یک منطقه سنگی است و ما از بالای آن قسمت عبور می کنیم به یک منطقه وسیع می رسیم که یک رودخانه و دره ای از وسط آن می گذرد و به کل این منطقه دمچه گفته می شود و دارای چشمه های زیادی بوده و نقاط نتعددی جهت برپائی چادر وجود دارد.ما ساعت 14:15 به دمچه رسیدیم. ارتفاع تقریبی دمچه از سطح دریا حدود 3400 متر می باشد. در قسمت غربی دمچه کنار یک چشمه که آب آن از داخل یک لوله خارج می شد چادر زدیم. منطقه دمچه در جنوب قله لشگرک بزرگ قرار دارد.

صبح روز پنجشنبه 4/7/92 ساعت 6:45 پس از برپائی چادرها به سمت گردنه میش چال به راه افتادیم. این گردنه در سمت شمال غربی دمچه قرار گرفته است. ابتدا کمی به سمت غرب و شمال غربی و سپس به سمت شمال و پس از آن با یک تراورس طولانی و گذر از کنار یک چشمه که از دامنه گردونه کوه خارج می شود و ارتفاع گرفتن تدریجی ساعت 9:45 به گردنه میش چال رسیدیم.بغیر از چهار نفر از همنوردان که در گردنه میش چال ماندند، بقیه با برداشتن کمی آب و تنقلات و لباس و گذاشتن کوله ها در محل گردنه به سمت قله گردونه کوه که حالا در سمت شمال گردنه واقع شده بود به راه افتادیم. مسیر قله دارای پاکوب مشخصی است . مسیر ابتدا بر روی یال با کمی افت و خیز همراه بوده و پس از بیست دقیقه به پای قله گردونه کوه می رسیم. از اینجا به بعد شیب مسیر بسیار تند شده و کم کم ماسه ای شده و این امر صعود را مشکل می کند. بالاخره ساعت 11:50 گروه بر روی قله گردونه کوه قرار گرفت و از مناظر اطراف بخصوص جبهه شمالی که قلل تخت سلیمان و منطقه حصار چال است دیدن کرده و پس از گرفتن عکس ساعت 12 به سمت پائین حرکت نموده و پس از طی یک ساعت ، دوباره به گردنه رسیدیم. پس از 15 دقیقه استراحت در ساعت 13:20 به سمت دره سه هزار سرازیر شدیم. این دره ابتدا کاملا به صورت شرقی غربی بوده و پس از رسیدن به آب گرم کم کم به سمت شمال غربی و سپس شمال تغییر مسیر می دهد. در قسمت شمالی دره تا روستای کرن خط الراس هفت خان و پس از آن به سمت شمال قلل قبی غربی و لوی نا و ماضی گردن و شور گردن قرار دارند. در قسمت جنوبی دره قلل میش چال (سه قله)، نزار (سه قله)و کلوان (دو قله) و سه قله فرعی دیگروقله خاکیان و شاه نشین و نرگس قرار دارد. رودخانه این دره گرمارود یا سه هزار نام دارد. در مسیر گردنه تا آبگرم چشمه های متعدد و پر آبی وجود داشت که در این موقع از سال بسیار شگفت انگیز بود. پس از طی چهار ساعت در 17:20 به آب گرم سه هزار رسیدیم. در این منطقه چندین محل برای نصب چادر و نیز چشمه آب و دستشوئی وجود دارد. پس از خوردن غذا و کمی استراحت از حدود ساعت 20 نوبت استفاده از آبگرم اعضای گروه شد و افراد بصورت چند نفره به آبگرم می رفتند. آبگرم سه هزار از یک حفره داخل کوه به ابعاد تقریبی 2 متر در 2 متر و ارتفاع 1.5 متر تشکیل شده که در جلوی آن دیواری از جنس سیمان و سنگ نصب شده و با چند پله به سمت پائین وارد آن می شود. آب آن دمای تقریبی 60 درجه سانتی گراد دارد و کمی بوی گوگرد از آن استنشاق می شود. در این موقع از سال آبگرم خلوت بوده و بغیر از اعضای گروه یک خانواده از منطقه مازندران و دو کوهنورد دیگر در این مکان حضور نداشتند. البته روز جمعه در موقع مراجعت افراد بیشتری را که عازم آبگرم بودند مشاهده کردیم. لازم به ذکر است که در تابستان حلال احمر چادرهائی برپا کرده و آنها را اجاره می دهد و این محل بسیار شلوغتر از این زمان می باشد.

صبح روز جمعه 5/7/92 پس از صرف صبحانه و استفاده از آبگرم بعضی از اعضای گروه و جمع آوری چادرها در ساعت 7:45 به سمت روستای درجان حرکت نمودیم و پس از حدود دو ساعت و نیم و پس از گذشتن از روستای درجان در کنار امام زاده سید عبدالوهاب روستای شهرستانک به استراحت پرداختیم. متاسفانه در مسیر این روستا به تنکابن بدلیل فعالیت حفاری جاده بسته شده بود و ماشین میدل باس حدود 2 ساعت دیر رسید. ساعت 13:30 از روستای شهرستانک به سمت تنکابن در جاده سه هزار با ماشین به راهافتادیم و ساعت 16 به تنکابن رسیدیم و پس از صرف نهار در یک رستوران ساعت 17:30 به سمت چالوس به راه افتادیم. متاسفانه در شهرهای سر راه با ترافیک مواجه شده و از همه بدتر در اتوبان چالوس مرزن آباد ، قبل از مرزن آباد به شدت ترافیک بود و فقط حدود دو ساعت در این قسمت گرفتار ترافیک شدیم. بالاخره ساعت 1:30 صبح شنبه 6/7/92 به شادمان رسیدیم. در آخر لازم می دانم از کلیه اعضای گروه که در همه موارد بسیار خوب عمل کرده و کمک فراوانی نمودند تشکر کنم. اعضای شرکت کننده در برنامه عبارت بودند از :

-          خانم لواسانی

دروازه سنگی

صبح پنجشنبه – حرکت به سمت گردنه میش چال

کمی مانده به قله

بر روی قله گردونه کوه - نمای شمالی از روی قله گردونه کوه ( مناره ، ستاره ، خرسان ،قلل علم کوه ، شاخک ،...)

حرکت به سمت آبگرم سه هزار

آبگرم سه هزار

مسعود

سلام در مورد این برنامه راهنمایی می خوام چطور می تونم با هاتون ارتباط بگیرم ممنون مسعود تاج الدین 09122878562 masoud6taj@gmail.com